Hoi An

11 maart 2018 - Hoi An, Vietnam

9  maart 2018

Mijn wekker ging vanmorgen om 04:45 (lekker voor m’n jetlag 😣). Had vannacht weinig geslapen (maar twee uurtjes) dus het beloofde een lange dag te worden.. Om 05:15 werd ik opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Gelukkig is het vliegveld waar ik heen moest klein dus kon ik snel door de douane heen. Ik moest daarom wel lang wachten want mijn vlucht was nog eens een halfuur vertraagd. Om 08:00 vloog ik naar Ho Chi Minh en was om 09:30 geland. Ik had van te voren een ‘on arrival’ visum online aangevraagd (in Vietnam krijg je niet automatisch een maandvisum zoals in de andere Aziatische landen) maar dit maakte (volgens mij) achteraf helemaal niks uit want ik stond bijna 2 uur te wachten totdat het visum eindelijk in mijn passport stond 😩. Vervolgens was het super druk bij passportcontrol en ik was bang dat ik mijn volgende vlucht zou missen. Ik vroeg hulp bij medewerkers van connecting flights maar wat mij opviel is dat de medewerkers een stuk minder vriendelijk en behulpzaam waren dan in Thailand. Gelukkig mocht ik wel door de rij heen (nadat ze mij eindelijk begrepen). Ik ben toen gerend naar de baggage claim en door naar de departure hall want moest al om 11:35 boarden (ik vloog om 12:15). Na een vermoeiende reis was ik rond 15:00 aangekomen in mijn hostel. Heb mezelf toen wel gedwongen om gelijk door te gaan naar de stad want daar waren Mathilde en Noortje op mij aan het wachten. Omdat het hostel best ver weg is van Hoi An centrum heb ik een fiets gehuurd (ongv 20 min fietsen). Mijn eerste indruk van Hoi An was echt geweldig! Het is super gezellig en heel oud nog, alle restaurantjes en huisjes zijn van hout en overal hingen lampionnetjes, echt precies wat je van een typisch vietnamees stadje verwacht!! Het was echt super fijn om ook weer met twee bekende mensen te zijn en eindelijk weer te communiceren met iemand (dat is wel jammer van alleen reizen namelijk). We zijn gelijk gaan zoeken naar iets om te eten (ik had de hele dag nog niks gegeten). We hebben een typisch Vietnamees broodje gegeten: Bahn Mi, was erg lekker! Daarna hebben we een beetje door de stad gewandeld en ben ik nog heel toevallig een bekende tegengekomen die vorig jaar bij mij in de klas zat. In de avond hebben we in een Vietnamees restaurantje gegeten, ik heb rijst met kip (met allerlei vietnameze kruiden) gegeten. Daarna zijn we, na een ijsje 😄, teruggegaan naar het hostel en zijn we gaan slapen.

10 maart 2018

Vanmorgen zijn wij vroeg opgestaan want om 08:30 werden we opgehaald om mee te doen aan een cooking class. De bedoeling was dat we eerst naar een marktje zouden gaan, daarna met de boot naar een kokosplatage en daarna naar de kookklas. Het markje was leuk om te zien, er werd van alles verkocht (het was voor de locals)  waar ik het meest van schrok waren de levende kuikentjes die ze verkochten (die eten ze). De kokosplantage was ook wel grappig want we werden in een soort halve kokosnoot rondgepaddeld door kokosbomen heen in het water (het was wel super toeristisch jammer genoeg). De kookles viel uiteindelijk een beetje tegen (terwijl wij daar eigenlijk voor waren gekomen) want de kok legde het allemaal heel snel en karig uit. We hebben iiteindelijk wel spring rolls, papaya salade en een soort vietnameze pannekoekjes gemaakt. Daarna mochten we het zelf opeten, was wel erg lekker maar heel vettig. Na de kookcursus zijn we weer naar de stad gegaan en hebben we eigen kleding laten maken (op maat), online stond dat dit de beste plek was om dat te doen. Wat erg grappig was, is dat de voorbeelden en stofjes precies de stofjes en kleding is die je bij ons in de winkel kan kopen maar dan veel goedkoper. Hierna zijn we door de stad gelopen en hebben we een Vietnameze theeproeverij gedaan in een heel schattig theehuisje waar je niet mocht praten (dat gaf veel rust). Vervolgens was het alweer tijd voor avondeten. We hebben in een restaurantje gegeten waar er hele lekkere cheesecake was. Ik had als hoofdgerecht een avocado salade (het was een beetje westers, wel heeerlijk). Daarna zijn we naar huis gefietst om te gaan slapen.

11 maart 2018

We hadden besloten om vandaag lekker uit te slapen omdat we niks echt op de planning hadden staan. Om 11:00 waren we alledrie wakker geworden en we zijn toen rustig uit bed gegaan. In de stad zijn we op zoek gegaan naar een plek om te ontbijten. Maar omdat het zondag was, was alles bijna dicht. Ik heb een cripsy french toast gegeten (Vietnam was een Franse kolonie dus je kan hier veel Frans geïnspireerde eten eten). Daarna hadden we eigenlijk alledrie nog trek dus hebben we weer een Bahn Mi gegeten. Vervolgens zijn we naar een ander deel van de stad gegaan en hebben we kleding gekocht. Ik heb een linnen broekje en shirtje gekocht. We liepen daarna langs een massagetent en konden we de verleiding niet weerstaan om een heerlijke vietnameze massage te nemen ( ik vond ‘em lekkerder dan sommige Thaise massages!). Met een uitgerust gevoel zijn we terug naar de kledingwinkel geweest waar onze zelfontworpen kleding is gemaakt om te kijken of alles naar wens was. Ik had nog een paar kleine dingen die ik wilde aanpassen dus zijn ze pas morgen klaar. We waren alledrie een beetje aan de moeie kant dus wilde we vroeg avondeten zodat we snel ons bed in konden. We hebben bij een restaurantje gegeten waar er een deel van de opbrengst naar het goede doel ging. Het was daardoor iets duurder maar wel weer heel lekker. Ik heb weer rijst met kip gegeten (heb hrelemaal niet door dat ik dat al bijna de hele week eet 🙃). Daarna hadden we nog zin in een dessert dus zijn we op zoek gegaan naar een tent waar je banana pancakes kon eten met chocoladesaus 🤤. Om 20:30 waren we al thuis en klaar om te gaan slapen morgen is onze laatste dag hier dus willen we vroeg opstaan om nog een aantal dingen te kunnen doen.

Bedankt voor de lieve berichtjes, tot snel 🤗

Klik hierboven op ‘Foto’s’ om alle foto’s te zien die ik heb gemaakt :)

1. Jan:
    11 maart 2018
    Druk druk druk huh? Leuk hoor, geniet ervan!
  2. Joyce:
    12 maart 2018
    Ik zou daar ook alleen maar eten 😬🙈