Koh Rong Sanloem en Kampot

20 april 2018 - Phnom Penh, Cambodja

13 april-16 april KOH RONG SAMLOEN

De reis naar Koh Rong Samloen duurde bijna een halve dag terwijl de eilanden niet zo ver van elkaar vandaan liggen. Het bleek dat ons hostel een privé baai heeft dus moesten we tot 16:00 wachten op de shuttleboot naar het hostel. De locatie van het hostel was wel heel gaaf, wij waren de enige in een kleine baai (er was ook geen ander restaurant dan die van het hostel). Zo leerde je heel snel iedereen van het hostel kennen maar ook mede omdat er geen wifi was.

Op Koh Rong Sanloem hebben we niet veel gedaan. Veel gerelaxt, in de zon gelegen en gezwommen. ‘s Avonds was er een bar open, op zee, waar iedereen altijd naartoe ging om naar de zonsondergang te kijken en wat te drinken. Nadat de bar om 00:00 dichtging ging iedereen zwemmen met het lichtgevend plankton. Deze kun je namelijk alleen zien als het heel donker is. We hebben uiteindelijk niet veel gemerkt van het nieuwjaar. Alleen werd je soms door de locals die in het hostel werken bekogeld met water of poeder.

Het hostel was heel chill en gezellig, heb veel nieuwe mensen ontmoet. Alleen was wel weer blij om naar het vaste land te gaan na drie dagen. De bungalows waar we sliepen waren schoon maar onvermijdelijk voor dieren. We hebben twee keer een muis in onze kamer gehad en hele grote gecko’s. Ook ben ik helemaal lek gestoken door muggen en zandvliegen.

16 april-19 april KAMPOT

Op 16 april ben ik samen met het Engelse meisje, die ik heb ontmoet op Koh Rong, naar Kampot gegaan. We hebben de hele dag gereisd. Na 7 dagen zonder airco, was ik heel blij met onze privékamer met airco! April is blijkbaar de heetste maand in Cambodja en dat is te merken. Heb na lange tijd een goede nacht geslapen.

De volgende dag zijn we zelf met de scooter naar het national park gegaan (ongeveer een uur rijden). Het zat heel hoog op de bergen dus je had hele mooie uitkijkpunten. We hebben er een halve dag rondgereden, er waren allemaal vervallen gebouwen (kerk, casino en hotel). Voor het donker werd zijn we teruggereden (op de terugweg was het best fris).

De laatste dag in Kampot heb ik met 3 Nederlandse meisjes, die ik ontmoet heb op Koh Rong Sanloem, een tuk tuk tour gedaan. We zijn naar een grot gegaan, een groot meer, een peperplantage en naar zoutvelden. Onderweg zag je hoe de Cambodjaanse mensen op het platteland leven. Dit is nog armer, ze leven met grote families in krotten. Ook wordt er overal afval gegooid (dit is trouwens in heel Cambodja) dus hygiënisch is het ook niet. Blijkbaar moet de bevolking hier betalen om hun vuilnis op te laten halen. Heel vaak verbranden ze hun afval maar grotendeels ligt hier op straat.

Ik had niet van Cambodja verwacht dat de natuur mooi zou zijn. Maar tijdens de tour zijn we langs gave plekjes gereden. De peperplantages en zoutvelden waren ook erg mooi gelegen tussen de hoge bergen. Het meer (Secret Lake) waar we zijn geweest had een gruwelijk verleden, hier zijn duizenden lichamen gevonden van Cambodjanen die vermoord zijn tijdens de Rode Khmer revolutie.

In de avond hebben we met z’n alle wat in de stadje gegeten. Kampot is niet heel groot en best wel rustig, vergeleken met andere steden. Na het eten ben ik terug gegaan naar het hostel want de volgende dag vertrok ik naar Phnom Pehn.