Hai Van Pass/Hué

15 maart 2018 - Hue, Vietnam

12 maart

Vandaag zijn we vroeg opgestaan zodat we nog voor de laatste keer konden ontbijten bij één van onze favoriete tentjes in Hoi An (het heet Rosie’s). We zaten daarom ook om openingstijd, om 09:00, in het restaurant. Ik had een heerlijke avocadotoast gegeten met een cacao drankje. Na het ontbijt zijn we langs de tailor gegaan om onze eigen ontworpen kleren te halen, die gelukkig nu naar wens waren (ik heb alleen geen foto omdat het heel mooi in plastic werd verpakt en wil het daarin laten). We waren van plan om naar het strand te gaan (het bleek dat er ook mooie stranden waren in Hoi An) maar was het nog niet heel lekker weer om te gaan dus besloten we om 13:00 pas naar het strand te gaan. In de tussentijd hebben we rondgekeken naar winkeltjes met tasjes want we wilden heel graag rieten tasjes kopen. Uiteindelijk zijn we niet geslaagd. Toen we naar het strand fietste begon gelukkig het zonnetje door te komen (het was ongeveer een halfuur fietsen van de stad). Op het strand ben ik lekker in het zonnetje in slaap gevallen. Alleen toen we wakker werden hadden we erg veel honger omdat we lunch hadden overgeslagen. Dus onderweg terug naar de stad hebben we een Bahn Mi gegeten. We hadden gisteren bij de massagewinkel gelijk voor de volgende dag (vandaag dus) gereserveerd om weer langs te komen (moet af en toe ook wel een luie dag tussendoor). Deze keer hadden we een massage van 1,5 uur 💆🏾‍♀️. Hierna was het alweer tijd om uiteten te gaan en we hadden alledrie heel erg zin in pizza (soms verlang je even naar westers eten). Na de pizza zijn we terug naar het hostel gegaan om in te pakken want morgen vertrekken we naar Hué.

13 maart

Vanmorgen ging om 07:30 de wekker want om 09:00 werden we opgehaald om naar Hué te gaan. We hadden besloten om dit achterop de motor te doen bij 3 ervaren motorrijders. En wat was dit GAAF! De route heet Hai Van Pass maar wat leuk was, was dat de mannen ons langs allemaal leuke plekjes bracht. Ze vonden het ook totaal niet erg om allemaal foto’s van ons te maken (ik denk dat we wel 100 foto’s gemaakt hebben). We zijn eerst langs Marble Mountain geweest, dit is een berg waar marmer van wordt gebruikt voor allerlei marmere beelden. Op de berg waren allemaal heilige plekken in grotten. Er waren ook pagodes die een beetje chineesachtig waren, erg mooi! Vervolgens zijn we ook nog langs een waterval geweest waar we in mochten zwemmen maar we vonden het alledrie te koud en omdat de zon niet scheen dachten we ook dat het niet echt een goed plan was om nat de motor op te stappen. We zijn ook nog langs een strand gaan lunchen en zijn we langs een visplekje geweest. Maar wat vooral erg gaaf was, was de natuur en plekken om ons heen! We reden op en langs grote bergen met uitzicht op zee, langs rijstvelden, in het regenwoud, langs dorpjes, echt van alles. En omdat je achterop zat werd alles nog gaver en kon je de hele tijd om je heen kijken. Na deze lange dag (we waren pas om 18:00 in het hostel) hebben we snel in een local restaurant avondeten gegeten en zijn we naar bed gegaan. Ik zit trouwens in een prima hostel.

14 maart

Om 08:00 ging vanmorgen de wekker want vandaag is onze enige volle dag in Hué (de stad zelf is namelijk niet echt leuk om lang te blijven). We zijn van plan om vandaag naar tunnels te gaan uit de oorlog tussen Vietnam en Amerika. Na het ontbijt werden we om 10:30 opgehaald met de taxi om er naartoe te rijden, de taxirit duurde 2 uur. De tunnels lagen dichtbij bij de zee omdat daar natuurlijk het meest de oorlog werd gevoerd. Het was erg indrukwekkend om te zien dat mensen hier echt in hadden geleefd, terwijl het echt klein was. De tunnels konden tot 30 meter diep zijn. Wij zijn in een tunnel van 26 meter diep geweest!  Wat erg slim was, is dat ze overal ventillatiesystemen hadden gebouwd dus gelukkig was het niet erg warm onder de grond (je voelde zelfs een licht briesje). Wel was het vervelend om de hele tijd gebukt te lopen (de mensen zijn hier natuurlijk niet erg groot). Toen we eenmaal weer in Hué waren (het was ondertussen 16:30) hebben we snel even ergens laat geluncht. We hadden alledrie een burger gegeten (we hadden heel veel trek 🙃). Daarna hebben we alledrie een jukje gekocht (ik heb een schattig omslagjurkje). Tot het avondeten hebben we in de kamer gechillt. Om 19:30 gingen we avondeten in een heel lekker restaurant (het heet Nook), ik heb wederom rijst met kip gegeten en een verse banana mango smoothie gedronken. Hierna hebben we nog met twee andere meisjes uit Den Haag afgesproken om elkaar even te meeten, was heel gezellig en grappig om hun verhalen te horen. Iedereen doet bijna dezelfde route door vietnam namelijk maar zij komen van het noorden (waar wij nu heengaan). Vervolgens zijn we weer terug naar het hostel gegaan om in te pakken. Morgen hebben we nog maar een halve dag in Hué en daarna gaan we met de bus, om 14:00, naar Phong Nha.

Veel liefs uit Vietnam :)

PS vergeet niet mijn geplaatste video’s en foto’s te bekijken :?

1. Jan:
    14 maart 2018
    Hahaha eten en massages! Wat een rot leven 💪 Veel plezier!!