Begin Maleisië

15 mei 2018 - Perhentian Islands, Maleisië

30 april-3 mei KUALA LUMPUR

Het is elke keer weer even wennen als je in een nieuw land bent: het geld, de mensen, de taal. Wel handig want de meerderheid spreekt hier Engels. Wat mij gelijk opviel was dat er veel moslims zijn, ook een groot deel van Indiase en Arabische afkomst (vooral in KL). Wel logisch, gezien Maleisië een islamitisch land is.

Ik had nog contact gehouden met een meisje (Elisse, ze is Engels) die ik in Cambodja had ontmoet, die was nu toevallig ook in Maleisië en ze sliep in hetzelfde hostel als ik. We gaan samen door Maleisië reizen. Toch erg fijn dat ik hier niet alleen hoef te reizen want vanaf het begin voelde ik mij niet 100% op m’n gemak hier. De mannen zijn erg respectloos, ze staren ongegeneerd, zeggen dingen als we langslopen of fluiten je na (soms stoppen er ook mannen op scooters en wijzen of je achterop wilt springen). In het begin negeerde ik het maar na een tijdje werd het echt vervelend omdat het vaak gebeurt. De vrouwen dragen allemaal dekkende kleding (en hoofddoeken), ik heb er helemaal niks tegen. Toch gaf het een onprettig gevoel, alsof je er niet echt bijhoort. Vooral omdat in elk land waar ik tot nu toe ben geweest, er meer toeristen waren (westerse toeristen) en iedereen liep er ongeveer hetzelfde bij. Maar goed, vind het dus erg fijn dat ik hier niet alleen reis en het weerhoudt mij niet om Maleisië te ontdekken. Ben wel voorzichtiger en ga niet alleen over straat.

Onderweg naar het hostel was al te zien dat Kuala Lumpur erg ontwikkeld is: goede infrastructuur, vervoer en hoge gebouwen. Ik had wel verwacht dat het iets moderner zou zijn (sommige gebouwen zijn wat verouderd). Toen ik aankwam in het hostel ben ik met Elisse de stad in gegaan om wat te eten.

Er zijn veel grote, mooie shoppingmalls in het centrum en veel eetgelegenheden. Het eten is hier op sommige plekjes erg goedkoop (je kan het natuurlijk zelf zo duur maken als je wilt), had dat eigenlijk niet verwacht. Ik wist dat het hier ontwikkeld zou zijn dus had de prijzen hier overal hoog verwacht. In het centrum hebben we ook meerendeel van de tijd in Kuala Lumpur rondgehangen (vooral veel geshopt :-)). Maar we zijn ook naar de highlights geweest zoals de Twin Towers, China Town, de Indiase wijk en de night markets. Het was jammer van de sfeer want verder vond ik KL een leuke, levendige stad.

3 mei-6 mei CAMERON HIGHLANDS

Zoals al aan de naam te zien is, ligt Cameron Highlands in de bergen. Hier zijn de theeplantages. Zeker na Kuala Lumpur was de temperatuur hier erg aangenaam, niet te warm en ook niet te koud (rond de 24 graden). Het regenseizoen is trouwens begonnen in Maleisië dus elke middag is er een kort, heftig Aziatisch buitje. En daarna lekker vochtig (heerlijk zweten dus :P).  Gelijk toen we aan kwamen hadden we veel mensen uit het hostel ontmoet (was een klein hostel met grote dorms) en afgesproken om de volgende dag met z’n alle een trekking te doen.

De trekking duurde 6 uur en het was best een pittige. We liepen het eerste stuk door een jungle naar boven (redelijk steil). Boven was er een super mooi uitzicht over de bergen. Vanaf toen was het pad open maar liepen wel nog door de planten. We moesten nog een groot stuk om bij de theeplantages te komen (nu wel grotendeels naar beneden). Omdat het veel geregend had was het erg glad, ben een paar keer goed onderuit gegaan. Onderweg was het heel gezellig, we waren met z’n tienen en allemaal reisden we alleen. Daardoor waren er veel verschillende verhalen, leuk om allemaal aan te horen. De theeplantages waren uiteindelijk ook een erg gaaf om te zien en het rook super lekker :).

De laatste dag hebben we nog een tour gedaan naar de hoogste berg van het gebied. Die had een prachtig uitzicht van de omgeving. Daarnaast zijn we ook nog naar een vlindertuin en naar een theefabriek geweest. Hier werd uitleg gedaan over het productieproces. Tegenwoordig gaat alles met machines, behalve de dure thee wordt nog met de hand geplukt. Na de tour zijn we ook nog naar een mooie waterval geweest.

6 mei-9 mei PENANG

Penang is een groot eiland aan de westkust van Maleisië. Maar het is niet wat je van een eiland verwacht, het is meer een grote stad (met hoge gebouwen) in zee. De stranden die er waren zijn niet mooi maar hier kwamen we ook niet voor.

Wij verbleven in George Town: een klein, artistiek stadje. Het staat bekend om de velen lekkere restaurantjes en de verschillende muurschilderingen verspreid over de stad. Er wonen in George Town veel Maleisische chinezen, dat komt mede door het verleden. Daardoor zijn er veel Chinese tempels hier. De drie dagen dat we er waren hebben we veel sightseeing gedaan. De eerste dag hebben door de hele stad gelopen om naar de muurschilderingen te kijken. We zijn toen ook naar een 3D-museum geweest waar allerlei schilderingen zijn die zo geschilderd zijn dat als je een foto ermee maakte dat het net echt lijkt (optische illusie). De volgende dag zijn we met een cable car boven op een berg gegaan met een mooi uitzicht over de hele stad. Daarnaast zijn we ook nog naar een aantal tempels geweest. De laatste dag hebben we een beetje gechilld. Bijna alles was ook dicht omdat het de dag van de verkiezingen was. Door het hele land hingen posters en vlaggen van de politieke partijen.

9 mei-14 mei LANGKAWI

Ten noorden van Penang ligt Langkawi, een ander groot eiland. Wij zijn lekker lui geweest, in plaats van de ferry (van 4uur), hebben wij een vlucht genomen in de avond (qua prijs scheelde het niks). Een hele korte vlucht van 20 minuten, ik heb denk ik nog nooit zo’n korte vlucht genomen!

In tegenstelling tot Penang was Langkawi meer wat je van een eiland verwacht. Het heeft mooie stranden en een mooie natuur. We hebben hier ook vooral op het strand gelegen en gerelaxt. Ons hotel was dicht bij het strand. Parallel aan het strand was een leuk straatje met winkeltjes en restaurantjes.

We zijn 1 dag hier ook naar een cable car geweest en dit had weer een prachtig uitzicht over het eiland. Hier dichtbij zat een schattig haventje waar we even doorheen zijn gelopen. De laatste dag zijn we in de avond vertrokken naar de Perhentian Islands met de nachtbus. De Perhentian Islands liggen aan de andere kant van Maleisië (de oostkust).