Hanoi en Sapa

30 maart 2018 - Sapa, Vietnam

De blog gaat er vanaf nu iets anders uitzien. Ik heb elke keer alleen in de avond tijd om te schrijven wat soms vermoeiend is na een lange dag. Het worden verhalen per stad dus iets minder gedetailleerd :)

24 maart-26 maart HANOI

Op 24 maart zijn we in de namiddag aangekomen in Hanoi. Het hostel waar we inzaten zag er goed uit. Ik sliep op een kamer met 7 andere meisjes. Je merkt wel gelijk dat je in een stad bent. Het is veel drukker (meer mensen, verkeer, winkels, restaurantjes). Vooral het verkeer was chaotischer!! Ik kon mij nog best wel veel herrineren van Hanoi (ben vroeger een keer op vakantie geweest in Hanoi met mijn ouders) dus was het grappig om weer terug te zijn en dingen te herkennen. In Hanoi hebben we (ben nog met Mathilde en Noortje) vooral veel door de stad gelopen en zijn we naar veel winkeltjes geweest. We zijn de eerste avond (voor het eerst sinds ik in Vietnam ben) uitgegaan. We hebben eerst wat gedronken op de rooftopbar in ons hostel (dat was heel gezellig). Maar buiten het hostel (op de ‘strip’) was het niet zo’n succes. We vonden het alledrie niet heel leuk omdat er een apart sfeertje hing. Iedereen was erg dronken en zat grotendeels constant aan de lachgasballonen. We lagen uiteindelijk daarom best vroeg in bed. De volgende dag zijn we naar de oude gevangenissen geweest uit de tijd van de Franse koloniale tijd. Veel belangrijke Vietnameze communisten zaten hier vast. We kregen een goed beeld van hoe het er toen der tijd aan toe ging (was erg indrukwekkend). Voor de rest hebben we lekker gegeten in Hanoi. Tijdens de lunch Bahn Mi’s (typisch Vietnamees broodje) en ‘s avonds in Vietnameze restaurantjes. Het eten is wel duurder dan in de vorige stadjes.

De laatste dag hebben we in een schattig koffietentje (waar we voor het eerst weer normale koffie konden drinken ipv de vieze Vietnameze koffie) gezeten voordat we de bus in gingen naar Sapa.

26 maart-29 maart SAPA

26 maart hebben we de hele dag in de bus gezeten (van 13:00-20:00). We hadden hier expres voor gekozen (ipv nachtbus) omdat we anders midden in de nacht zouden aankomen. We zijn van plan om een 2-daagse trekking te doen bij een H’mong family en daar ook een nachtje te slapen (in de bergen). Het was niet erg lekker weer toen we aankwamen, veel mist en koud (13 graden). We hebben de eerste nacht in een hotel geslapen op een driepersoons privékamer, gelukkig hadden we een elektrische deken tegen de kou :).

De volgende dag moesten we om 09:00 bij een kerkje zijn want daar stond Mama Gia op ons de wachten (de moeder van de familie waar wij hebben verbleven). Ze had de traditionele kleding aan van haar stam (dat hebben overigens alle vrouwen en kinderen hier) en is echt super lief en spreekt goed Engels. We moesten 3 uur lopen door de bergen voordat we bij haar dorpje waren (een paar huizen waar alleen haar familie woont). We liepen echt tussen de rijstvelden, op kleine, smalle, onverharde paden. Ben een paar keer gevallen omdat het heel glad was (het had geregend en het is heel vochtig). Mama Gia liep makkelijk op haar slippertjes en was ondertussen een touw aan het maken voor d’r kleding (zag er heel rustig uit). Voor hun is 3 uur lopen namelijk helemaal niks. Helaas zijn we er niet in het goede seizoen: de bergen zijn niet erg groen, het rijst wordt nog niet verbouwd en is er veel mist en regen (vooral ‘s avonds en ‘s nachts). Desondanks was het uitzicht nog steeds prachtig. Ook zag je overal varkens, kippen, geiten, eenden, honden en buffels (net een grote boederij). De mensen hier, van het stam, praten geen Vietnamees maar hebben hun eigen taal en cultuur. Ze trouwen jong en krijgen vroeg kinderen (rond hun 15de), meestal 4/5 kinderen. De families zijn dus heel groot. Mama Gia heeft 5 kinderen (de oudste is 24 en de jongste 9) en al een aantal kleinkinderen. Wat bijzonder is, is dat ze alles hier zelf maken (hun eten, kleding, huis) met producten en dieren die ze zelf verbouwen en onderhouden.

De eerste dag hebben we in totaal 6 uur gelopen. ‘s Avonds gingen we met een deel van de familie eten, ze hadden heel veel lekkere dingen gemaakt (springrolls, fried rice, ei, totu, spinazie met champignons). Het huis was best groot, de vloer was van cement gemaakt (koud en een beetje vies) en de muren van bamboo (hield wel goed het water tegen). Ze hadden wel een aparte keuken in het huis. Na het eten hebben we met zn alle in het huis om een kampvuurtje gezeten, was super gezellig. Er waren veel schattige, jonge kinderen bij dus veel aandacht ging naar hun.

Wij sliepen in een apart bamboo hutje naast het huis (in de buitenlucht dus was heel fris). Het bed was een dun matrasje en we kregen twee dikke dekens. Ik heb naar omstandigheden prima geslapen. Voor een nachtje vond ik het een leuke ervaring.

‘s Ochtends werd je wakker door de hanen. We hadden heerlijke pannenkoeken gegeten als ontbijt. Daarna zijn we weer op pad gegaan (het had weer geregend dus was super glad). Ik ben gelukkig niet gevallen deze keer, maar Til en Noor wel. De trekking was best pittig (veel steile stukken en de grond was van een soort klei) maar wat leuk was, was dat we niet op de ‘grote’ weg liepen maar echt door zelfgemaakte paadjes. We zijn ook 0 toeristen tegengekomen. Omdat het geregend had liepen de terrassen over waardoor er allemaal kleine watervallen waren (was een leuk gezicht). Na de lunch  zijn we nog even naar een pasgeboren baby van een dochter van Mama Gia geweest. Was echt heeeel schattig. Wat wel zielig was, was dat het huis van de dochter nog niet af was dus de vloer was gewoon de vloer van buiten (natte klei) en de muren waren nog niet helemaal dicht. Ook liepen er gewoon kippen in het huis. De baby sliep op een houten plankje, wel helemaal ingepakt in dekentjes.

Hierna hebben we afscheid genomen van de familie, vond het echt jammer om weg te gaan. We moesten wel nog een uur lopen naar de taxi. Het was wel weer even gek om terug te zijn in Sapa stad omdat je toch bij die familie in een soort andere wereld leeft.

We zijn nog 1 nacht in Sapa stad verbleven, in hetzelfde hotel als de eerste nacht. De laatste dag hebben we niet zoveel meer gedaan, alleen geshopt. Gelukkig was het wel lekker weer, het zonnetje scheen (was gelijk heel warm). Tussen de middag hebben we bij een heel lekker westers restaurantje gegeten. Ik had een cheeseburger gegeten met een vanille milkshake (was ik even aan toe na 2 dagen fried rice). In de avond hebben we de nachttrein terug genomen naar Hanoi. Dit was een hele leuke ervaring, alleen had ik niet zo goed geslapen door het lawaai.