Cat Ba

23 maart 2018 - Cat Ba Island, Vietnam

21 maart

Om 15:00 ben ik aangekomen in Cat Ba vanaf Ninh Binh. Ik slaap met Til en Noor in een guest house (Cat Ba guest house) op een privékamer (was de hostels even zat). De kamer waar we in zitten is helemaal prima en de familie die dit runt is super lief en schattig (het kost maar €2,40 per nacht pp!). Mijn eerste indruk van Cat Ba was niet geweldig maar we zijn hier eigenlijk heen gekomen om een boottrip te doen naar Ha Long Bay (is namelijk goedkoper vanaf hier). Het eiland zelf is niet bijzonder, er zijn een aantal restaurantjes en hostels maar voor de rest is het eiland ongerept. Toen ik aan kwam zijn we gelijk gaan lunchen want ik had de hele dag nog niks gegeten. Het was veel kouder hier vergeleken met de andere plekken in Vietnam (19 graden) dus ik liep met een lange broek en een trui. Na de lunch hebben we ons gesetteld in de kamer en gechillt tot avondeten. We hebben op een rooftopbar gegeten die uitkijkt over een haventje (erg leuk). Daarna zijn we vroeg gaan slapen want morgen hebben we de boottour.

22 maart

Om 08:00 werden we opgehaald voor de boottour. Het was best wel koud, de zon scheen nog niet en op de boot stond een aardig windje. Ik heb helaas geen jas bij me dus zat bibberend op het dek. Maar het was het helemaal waard want de omgeving was prachtig. Ik begrijp echt waarom de Ha Long Bay tot 1 van de 7 wereldwonderen behoort. Want je krijgt ook een bepaalde rust als je er doorheen vaart (echt magisch).  Gelukkig werd het steeds warmer. We begonnen de tour door met z’n alle te kajakken door de eilanden (daar kreeg ik het ook erg warm van). We paddelde door grotten en stenen doorgangetjes. Het was niet druk op het water, dit maakte het extra bijzonder. Na het kajakken hebben we even geluncht op de boot en voeren we door naar een plekje om te zwemmen. De zon begon eindelijk door te komen en de muziek ging aan. Ik heb echt genoten. Het water was best wel koud maar ik heb wel lekker een stukje gezwommen. Hierna zijn we door gevaren naar Monkey Island. Dit eiland heeft een parelwit strand en helderblauw water met wederom een prachtige omgeving. Het was wel zielig want er waren apen op het eiland en veel toeristen zien ze als een attractie. Ze worden constant gefotografeerd en gefilmd, mensen geven ze ook eten en frisdrank (echt niet goed voor ze). Ook eten ze de resten uit het afval (ook bier uit bierflesjes). Vond het echt heel zielig. Op het eiland kon je een hike naar de top doen en daar had je een prachtig uitzicht. Het was alleen erg gevaarlijk om boven te komen, vooral met slippers aan (oeps) maar we hebben het toch gedaan. Na Monkey Island zijn we naar een fishing market geweest (op het water). De vissen die gevangen waren, zijn echt mega groot (de grootste woog 80 kg). De locale vissers leven op het water in kleine huisjes naast de fishing market. Hierna was de tour afgelopen en waren we om 16:30 terug in onze guest house. Ik heb echt een onvergetelijke dag gehad, we wilden alledrie heel graag weer. We waren erg moe dus we hebben allen nog de kamer verlaten voor avondeten. We hebben ook besloten om morgen lekker uit te slapen en een dagje uit te rusten.

23 maart

Vandaag was niet een bijzondere dag. We hebben vooral veel geregeld voor de komende dagen (de hostels, de bussen, de tours). Het was buiten bewolkt dus ook niet ideaal weer om wat te gan doen (als de zon hier niet schijnt is het gewoon koud). Dus we hebben het huisje alleen verlaten om te eten en tussen de middag even naar een marktje te gaan. We hebben de afgelopen dagen veel achter elkaar gedaan. Een rustdag als dit was daarom even nodig. Morgen vertrekken we om 09:00 met de bus naar Hanoi (duurt 3 uurtjes).

PS: heb overal niet echt goede wifi dus de foto’s laden duurt erg lang. Ik post nu een aantal maar de rest komt later!

1. Jan:
    23 maart 2018
    Leuk weer!!
  2. Joyce:
    23 maart 2018
    Super mooi zeg 😻
  3. Oma wilna:
    26 maart 2018
    Wat kan jij gezellig schrijven en wat maakt jij ontzettend veel mee. Leuk om dit te mogen doen, nog veel plezier.