Laatste week Cambodja en op naar Maleisië

1 mei 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

19 april-22 april PHNOM PEHN

Ik ben twee volle dagen in Phnom Pehn geweest maar dit was meer dan genoeg want er is bijna niks te doen in Phnom Pehn. Ik heb 1 dag daarvan bij het zwembad in m’n hostel gechillt en de stad een beetje verkend (met het Engels meisje die ik op Koh Rong heb ontmoet). Het is best wel een grote stad maar nog steeds erg vies. Verbazingwekkend genoeg waren er in sommige delen hele mooie huizen en reden er veel dure auto’s (het zag er een beetje misplaatst uit).

De volgende dag heb ik een dagtour gedaan naar de S21 gevangenis en de killing fields. Onderweg er naartoe heb ik een heel aardig Australisch meisje ontmoet (het Engelse meisje nam vandaag een vlucht naar Laos). Ik ben denk ik nog nooit naar zo iets heftigs geweest qua musea. Ik had bij alle twee een audiotour gedaan. In de S21 gevangenis werden mensen tijdens de Rode Khmer periode gemarteld, letterlijk tot de dood, op afschuwelijke manieren. Dit gebeurde zonder reden, de heerser Pol Pot streefde naar een agrarische samenleving en iedereen die hier niet aan meewerkte (of simpelweg geschoolde mensen) werden op gruwelijke wijze vermoord. Dit gebeurde nog niet zo heel lang geleden, in 1975. Er hingen foto’s van slachtoffers in de cellen en in sommige cellen zag je nog bloedspetters, zo kwam alles echt tot leven. Soms moest ik even bijkomen van de dingen die verteld werden. Nadat de mensen ‘uitgemarteld’ waren werden ze naar de killing fields gebracht, waar ze op brute wijze vermoord werden en in een massagraf werden gegooid. Er stond ook een boom waar duizenden kinderen tegen zijn doodgeslagen voor de ogen van hun moeders. Tijdens deze periode is een kwart van de Cambodjaanse bevolking uitgemoord (geen één familielid werd gespaard want anders konden ze wraak nemen). Na deze dag voelde ik mij echt een beetje depressief, moest even van alle verhalen bijkomen. Heb daarom niet veel meer gedaan, alleen m’n tas ingepakt en in de avond wat gegeten in het hostel.

22 april-25 april SIEM REAP

Ik ben vroeg in de ochtend vertrokken naar Siem Reap. In Siem Reap verbleef ik in hetzelfde hostel als de drie Nederlandse meisjes die ik op Koh Rong Samloem had ontmoet. Ik heb ook, de drie dagen dat ik hier was, met hun opgetrokken. Siem Reap vond ik een erg leuk stadje, er is veel te doen en er zijn veel gezellige restaurantjes en barretjes. Vlak nadat ik aankwam zijn we naar een marktje gegaan, we hebben daar tot het avondeten rondgekeken en geshopt. Daarna zijn we vroeg naar bed gegaan want de volgende dag moesten we om 04:00 opstaan. We hadden namelijk een sunrise tour naar de Angkor Tempels.

De tour was erg gaaf, vooral de sunrise bij de Ankor Wat. Daarnaast zijn we ook nog naar een paar andere hele mooie tempels geweest. We waren alle vier na een tijdje erg moe en het werd super heet (34 graden) dus besloten we rond 10 uur om weer terug te gaan naar het hostel. We zijn toen terug naar bed gegaan tot in de namiddag. Voor de rest hebben we alleen nog in de avond wat gegeten en gedronken.

De laatste dag hebben we uitgebreid ontbeten, eigenlijk gebruncht. Daarna hebben we de hele dag bij een hotelzwembad gechilld en gezwommen. In de avond hebben we gezellig nog wat gegeten bij het zwembad en daarna vroeg naar bed gegaan. De volgende dag vertrok ik vroeg naar Thailand met de bus.

Cambodja vond ik een bijzonder land om te bezoeken. Het was vergeleken met de andere Aziatische landen waar ik ben geweest, erg arm en onhygiënisch. Het land is nog heel erg aan het ontwikkelen en dat merk je aan bijna alles. Ik zou daarom niet zo snel hier de komende jaren terug komen, misschien wel als het meer ontwikkeld is. Er zijn namelijk wel een paar hele mooie plekjes.

25 april-28 april SA KEOW

Na 5 maanden papa niet gezien te hebben, was het dan eindelijk zo ver! Hij haalde mij samen met Nich op bij de grens van Cambodja en Thailand. Het is toch wel gek om tussen het reizen door iemand bekend te zien (vooral je vader), wel heel leuk! Ik heb deze dagen vooral veel gerelaxed in het hotel. We zijn één dag, lekker sportief, een berg op gehiked. Op de top was een mooie uitkijkpunt over Sa Keow. Diezelfde avond hebben we gegeten bij Nich d’r ouders. Ze hadden heerlijk Thais gekookt. Het was, tot zover we konden communiceren, leuk om ze te ontmoeten en te zien waar Nich vroeger opgegroeid is. De volgende ochtend zijn we naar Bangkok gegaan.

28 april-30 april BANGKOK

Deze 2 dagen in Bangkok was ik weer met Noortje en Mathilde, waarmee ik in het begin had gereisd, in Noord-Vietnam. Was weer leuk om ze te zien, ze vertrokken 1 mei weer naar Nederland. Voor het eerst in 2 maanden heb ik bijna 2 volle dagen regen gehad :(. Maar in Bangkok is er gelukkig ook veel te doen als het regent: shoppen, massages en naar de film. Dus dat hebben we deze twee dagen ongeveer gedaan.

30 april vertrok ik met het vliegtuig naar Maleisië! Mijn één na laatste land voordat ik weer naar NL ga! Heb er heel veel zin in en ben benieuwd hoe het gaat zijn. Omdat ik hier ben geboren en 1 jaar hier heb gewoond maakt het voor mij extra bijzonder om dit land te bezoeken.

Jullie horen gauw weer van mij! Liefs xxxx

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christel:
    2 mei 2018
    Ja die killing fields in Cambodja zijn echt heftig! Ik ben er een paar jaar geleden ook geweest met je vader. Blijft leuk om je reisblog te lezen Jazz..veel plezier nog😘😘
  2. Joyce:
    2 mei 2018