Phong Nha

17 maart 2018 - Phong Nha, Vietnam

15 maart

Vandaag vertrekken we om 14:00 met de bus naar Phong Nha. De wekker ging weer vroeg zodat we nog iets aan onze halve dag in Hué hadden. We zijn vandaag naar ‘De verlaten stad’ geweest. Dit was de woonplaats van een keizerlijke familie. Hué was vroeger namelijk de hoofdstad van Vietnam omdat het op de grens van Noord en Zuid Vietnam lag. Het werd ‘De verlaten stad’ genoemd omdat het een groot oppervlakte had met tuinen, veel huizen (voor de bedienden en monniken ook) en heilige plaatsen. Toen de oorlog begon werd deze plek niet meer bewoond waardoor alle gebouwen vervallen werden en door de oorlog een deel ook door bommen verdwenen waren (de sfeer was daardoor ook erg ‘verlaten’). Het was indrukwekkend om te zien. Omdat veel gebouwen worden gerestaureerd of gerestaureerd zijn, kreeg je een goed beeld van hoe ze daar leefde en omdat dat niet heel lang geleden was (jaren 60) kon ik mij het bijna niet voorstellen. Hierna zijn we gaan lunchen en was het alweer tijd om naar de bus te gaan. De busrit duurde 4 uur (het was geen confortabele bus, hij was erg klein). Toen we aankwamen gingen we gelijk avondeten in het hostel en naar bed (we waren erg moe).

16 maart

Vannacht heb ik slecht geslapen. Ons hostel is namelijk een heel groot partyhostel dus tot 23:00 wordt hier muziek gedraaid en iedereen is aan het zuipen. Erg vervelend als je vroeg naar bed wilt.. Sommige gaan pas om 3/4 uur slapen waardoor je dus vaak wakker wordt 😣. We besloten om het vandaag daarom rustig aan te doen. Om 10:30 vertrok onze tour naar de Phong Nha cave. We zijn er met de longtailboott heen gegaan. De natuur hier in Phong Nha is echt ongelofelijk mooi, je hebt steeds het gevoel alsof je naar een schilderij kijkt. Overal om je heen zijn bergen en rijstvelden (heel rustgevend ook). Eenmaal bij de cave ging de motor uit en werden we 1,5 kilometer de grot in gepaddeld (en terug). Dit was ook erg indrukwekkend (kijk foto’s). We mochten ook een stukje zelf lopen in de grot. Na de grot zijn we terug gegaan naar het hostel. We hadden erg geluk met het weer (het zonnetje scheen 😄) dus zijn we lekker lui langs het zwembad gaan liggen en hebben we een pizza gegeten. Ik was zo moe dat ik in slaap ben gevallen. Rond etenstijd werd ik weer wakker. We zijn even naar de kamer geweest om te chillen. Omdat we niet veel honger hadden, hebben we daarna een soepje gegeten (ik had pompoensoep met een stukje brood). Daarna hebben we nog even bij het feest gezeten (maar niet mee gedaan, daar waren we te moe voor). Maar het is ook leuk om van een afstandje te bekijken. Wij kunnen het ook niet bevatten hoe die mensen feesten en de volgende dag gewoon dingen gaan doen. Het lijkt ons ook heel zonde, vooral hier, om daardoor je dagen te verpesten. Maar goed, ieder z’n eigen ding. Rond 23:00 zijn we naar bed gegaan.

17 maart

Vandaag hebben we een beetje ‘uitgeslapen’. Om 10:00 zaten we aan het ontbijt. Gelukkig hadden we weer een zonnige dag (dat komt hier niet vaak voor) dus besloten we om met de fiets naar The Duck Stop te gaan. Dit was ongeveer een uur fietsen over onverharde wegen, maar het was de moeite waard! Eerst moesten we wel even bijkomen van de fietstocht door de hitte. De natuur oms ons heen was weer adembenemend (nog mooier dan op de foto’s!). Ondertussen kregen we van de familie die er woonde pinda’s met peper en een soort zout met allemaal kruiden (allemaal van eigen tuin). Was erg lekker. Omdat ze heel blij zijn met toeristen hier waren ze super aardig (er komen hier namelijk nog weinig toeristen). De kinderen gingen ook allemaal meehelpen (en tegen je praten), was echt heel schattig. Ondertussen vertelden ze ons wat we gingen doen. We begonnen bij de eenden. Ze gingen uit onze handen en voeten eten (het kietelde echt zo erg) ze vergeleken het een beetje met die vissen die van je voeten eten maar dan veel erger. Daarna mochten we rennen met het voer zodat de eenden achter ons aan gingen rennen. Als laatste gingen we de eenden zo ver mogelijk in een meer gooien en mochten we een wens doen (eerst vond ik dit een beetje raar om te doen maar ze vertelden dat die beesten het gewend waren en helemaal niet erg vinden). Na de eenden mochten we op een buffalo rijden (net een paard). Ze hadden de buffalo Donald Trump genoemd met als reden: he’s full of shit. We konden hier wel om lachen. De buffalo was erg kalm en had bijna niet eens door dat we op hem reden, je kon hem ook knuffelen en aaien. Hierna werden we schoongespoeld door de kinderen en kregen we lunch (rijspannekoekjes met papaya salade), was weer heerlijk. We hebben nog even van het uitzicht genoten. Daarna zijn we doorgefietst naar the Phong Nha Farmstay omdat ze vertelde dat je daar naar een mooie zonsondergang kan kijken en lekker kan eten. Onderweg kwamen we heel veel Vietnameze kinderen tegen die ons allemaal gedag kwamen zeggen (we leken net beroemdheden). Ze waren allemaal niet gewend aan toeristen (dat maakt dit plekje nog extra leuk). Helaas werd het ineens heel bewolkt dus was er geen zonsondergang maar het uitzicht was weer erg mooi! We hebben er tot 19:00 gezeten. Gelukkig werden we door een shuttle gehaald en mochten onze fietsen (via het hostel) laten staan, het was te donker om terug te fietsen. Toen we terug waren ben ik gelijk de douche ingestapt (ik voelde mij zo vies) en daarna hebben we nog in bed gechillt. Morgen is onze laatste dag hier dus gaan we vroeg opstaan om nog wat te ondernemen.

1. Jan:
    17 maart 2018