laatste dagen Vietnam en begin Cambodja!

13 april 2018 - Koh Rong, Cambodja

6 april-8april HO CHI MINH

Om 22:00 kwam ik aan in Ho Chi Minh vanaf Mui Né. Na de busrit van 5 uur ben ik gelijk naar bed gegaan. Ik zat (samen met Sabine en Amber) in een hele chille kamer. Een privé kamer in een hotel is ineens heel luxe.

Op 7 april hebben we vroeg een tour naar de Cu Chi Tunnels gedaan (van uit de oorlog). Ze lagen 2 uur buiten de stad dus de tour duurde een halve dag. Het was indrukwekkend om te bedenken dat de Vietnamezen dit vroeger gemaakt hebben, tijdens de oorlog. En je kan je bijna niet voorstellen dat mensen hierin hebben geleefd, vooral in deze hitte! Wij hadden het na 50 meter door de tunnels al opgegeven. Er ontstond ook namelijk een soort file ondergrond door de drukte (we waren niet de enige helaas).

Toen we terug kwamen in Ho Chi Minh hebben we even wat gegeten en zijn we naar een marktje gegaan. Na het avondeten zijn we uit geweest in de stad. Er is één grote straat waar alle bars en feesten zijn. Gek genoeg mochten westerse mensen sommige bars niet in, of alleen naar boven. De begane grond was alleen toegankelijk voor Vietnamezen. We hadden 1 bar gevonden met alle backpackers. Het was heel gezellig maar we lagen uiteindelijk niet al te laat in bed.

De volgende dag hadden we een shopdag ingelast. We hebben eerst lekker uitgeslapen daarna zijn we naar 2 grote markjes en naar veel winkeltjes geweest. Ik heb immers niet veel gekocht maar Sabine en Amber wel. Ik heb wel een extra rugzakje moeten kopen omdat het niet meer in m’n grote backpack past. In de avond hebben we lekker sushi gegeten.

De laatste dag in Ho Chi Minh (en in Vietnam :((( ) hadden we een dagtour naar de Mekong Delta. Dit is een hele lange rivier die door een aantal landen in Zuidoost Azië stroomt. Op deze rivier zijn er floating markets en villages. Het is best wel ver uit Ho Chi Minh en omdat we maar 1 dag hadden, zijn we maar naar 1 eiland geweest in de rivier (achteraf zaten we langer in de bus dan op de boot). We hebben lokale honingthee geproefd terwijl we naar traditionele live muziek luisterde, slangen en krokodillen gezien (zaten wel in een kooi) en we hebben door een dorpje gevaren. Toen we terug waren in Ho Chi Minh heb ik voor het laatst Vietnamees gegeten (Sabine en Amber gaan nog naar een Vietnamees eiland). Om 22:00 vertrok de nachtbus naar Sihanoukville, Cambodja. Hier begon mijn reis weer alleen. Ik ben heel benieuwd hoe Cambodja is.

Ik heb echt een geweldige tijd gehad in Vietnam! Wat ik vooral erg gaaf vond is de diversiteit van het land, zoveel verschillende landschappen en natuur. De Vietnamese mensen zijn aardig en er hangt overal een aangename sfeer. Daarbij heb ik ook veel leuke backpackers ontmoet (veel nederlanders). Ik zou graag een keertje terug willen :).

9 april-10 april SIHANOUKVILLE

Om 6 uur in de ochtend was ik bij de grens van Cambodja. De grens oversteken ging soepeler dan verwacht. Nadat ik mijn visum had gekocht (dit duurde wel even) kon ik gelijk doorlopen (geen controle). Vanaf de grens was het nog 3 uur met de bus. Je merkt wel gelijk dat je in een ander land bent. Cambodja is veel armer: er zijn amper winkeltjes en weinig huizen. Als je om je heen kijkt zie je bijna alleen natuur. De natuur (tot nu toe) is niet zo mooi als in Vietnam.

Sihanoukville is een badplaats aan de zuidkust van Cambodja. Mijn plan is om vanuit Sihanoukville naar twee eilanden te gaan per boot, daarom slaap ik er maar 1 nachtje. Mijn hostel had lekker een zwembad (het is bloedheet hier) dus kon lekker bijkomen van de reis. De Cambodjaanse mensen zien er anders uit (beetje Indiaasachtig vind ik) en ze zijn erg aardig.

Ik heb mijn hostel niet verlaten, alleen om te pinnen. Ze betalen hier blijkbaar overal met Amerikaanse Dollar. In de avond heb ik met een Duits meisje, die ik had ontmoet, in het hostel gegeten. Morgen vertrek in om 12:00 met de ferry naar Koh Rong.

10 april-13 april KOH RONG

Vanaf Sihanoukville was het ongeveer een uur met de boot naar Koh Rong. Het is echt een super mooi eiland. Mijn hostel lag aan een parelwitte strand met een helderblauwe zee, echt paradijselijk. Het eiland is nog niet overwoekerd door resorts of hotels waardoor het een hele relaxte sfeer heeft.

Ik slaap in een bungalow, aan het strand, in een kamer met 3 andere meisjes die toevallig alledrie ook alleen reizen. Daardoor had ik gelijk mensen om mee om te gaan, heel chill. De rest van de dag heb ik lekker op het strand gezeten en genoten van de zon en de rustgevende omgeving.

De volgende dag heb ik een snorkeltour (met die meiden) gedaan. We zijn om 13:00 vertrokken naar een plek om te snorkelen. Het was best mooi onder water, veel koraal en visjes. Daarna hebben we gevist, heb helaas niets gevangen. Rond etenstijd zijn we naar een verlaten baai gegaan om daar met z’n alle te bbq’en en te kijken naar zonsondergang, was echt zó mooi!! Toen het donker werd zijn we als laatste naar een plekje gegaan, op zee, om te zwemmen met lichtgevend plankton. Je moest onder water schudden met je hand en dan leek het net alsof er allemaal sterren waren onder water, was echt heel bijzonder. Na de tour hebben we nog even wat gegeten en zijn we naar bed gegaan.

De laatste dag hebben we de hele dag op het strand gelegen. We zijn wel nog even naar een andere baai gelopen. Morgen vertrek ik, met twee andere meisjes uit m’n kamer, om 13:00 naar het andere eiland, Koh Rong Samloen. Daar slapen we met z’n drieën op een privékamer. Van 13 april tot 16 april wordt er Nieuwjaar gevierd hier (overigens in heel Cambodja), ben benieuwd!

1. Joyce:
    13 april 2018