Laatste dag Phong Nha en Ninh Binh

21 maart 2018 - Ninh Binh, Vietnam

18 maart

Vannacht weer slecht geslapen. Heb besloten om in het vervolg niet meer een partyhostel te boeken. Ik moest mijn tas inpakken want om 10:30 was de uitchecktijd (we gaan vanavond om 21:00 met de slaapbus naar Ninh Binh). We zijn van plan om vandaag nog naar de Paradise Cave en de Botanical Gardens te gaan in het National Park. We worden rondgebracht door easyriders (locals die motorrijden). We hebben nu al zoveel backpackers gezien die met verband of krukken lopen dat we het niet aandurven om zelf de motor te pakken, overigens zijn alle wegen hier onverhard en is het verkeer ongeregeld dus zet je echt je leven op het spel. Het was weer een geweldige dag. De weg naar het National Park was al heel mooi. De Paradise Cave was mega groot (150 meter hoog en 4km lang) en super gaaf van binnen. Bij de Botanical Gardens moesten we eerst een trekking doen door de jungle (we hadden wel de korste route genomen omdat het begon te onweren) en eindigden we bij een prachtige waterval! Ik was wel blij met het weer (geen zon en regen) want we hebben veel gelopen en het was vochtig dus de regen was verfrissend. We hebben ook nog even in de waterval gezwommen (was niet heel koud). Toen we weer terug waren in het hostel hebben we ons omgekleed en hebben we gegeten. Om 21:00 namen we de nachtbus naar Ninh Binh. Dit was mijn eerste ervaring met de nachtbus en vond het helemaal prima. Je ligt echt in een ligstoel, bijna een bed (ik dacht dat het gewoon een bus zou zijn) en heb de hele weg kunnen slapen (was erg moe).

19 maart

Om 04:00 zijn we aangekomen in Ninh Binh. Ik slaap in een ander hostel dan Mathilde en Noortje want zij wilde graag in een privékamer. Toevallig zat er een meisje (Pricilla) in de bus die naar hetzelfde hostel als ik moest dus zijn wij samen naar het hostel gegaan met de taxi. Gelukkig konden we in het hostel gelijk in een bed slapen. Ik heb tot ongv. 11:00 geslapen. Toen ik wakker werd voelde ik mij net brak dus was ik niet van plan om veel te doen vandaag. De locatie van het hostel was echt top! Toen we aankwamen was het natuurlijk pikdonker dus had geen idee waar ik zat. Maar ik zat tussen de bergen en water, erg rustgevend. Heb rustig ontbeten en ben toen met Pricilla de buurt gaan verkennen door een wandeling te maken. Daarna hebben we even bij het hostel in een bamboohutje, in het water gechillt. Veel backpackers in mijn hostel reizen alleen dus hebben we met een groepje in de avond gegeten in het hostel. Was erg gezellig. Daarna ben ik naar bed gegaan.

20 maart

Vandaag ben ik weer vroeg opgestaan. Ik heb met Mathilde en Noortje afgesproken om vandaag een boottour te doen en naar een pagode te gaan. In de ochtend heb ik in m’n eentje de fiets gepakt want we hadden afgesproken bij de boottour. Het was een aardige fietstocht (10 km) op onverharde wegen. Maar vond het helemaal niet erg om alleen te doen. Had lekker m’n oortjes ingedaan en genoten van de omgeving. Moest ook tussen rijstvelden en dorpjes fietsen (was erg leuk). De boottour was op de Tam Coc rivier en heb weer m’n ogen uitgekeken, was zoooo mooi. Toen zijn we naar de Bich Dong pagode gegaan, was wel gaaf want hij zat in de berg. Tussendoor hebben we nog even geluncht. Na de pagode ben ik naar het hostel terug gefietst. De zon ging onder en dat was echt een gaaf gezicht op het water met de bergen in de achtergrond. Het werd op een gegeven moment best wel koud, er stond een aardige wind dus heb ik met een trui en een lange broek avondeten gegeten (weer met die groep). Er waren ook Nederlanders in mijn hostel aangekomen dus dat was wel gezellig. Na het eten ben ik naar bed gegaan. Morgen vertrek in om 08:30 met de bus naar Ha Long Bay (Cat Ba).